Thailand en Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Marlous Steemers - WaarBenJij.nu Thailand en Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Marlous Steemers - WaarBenJij.nu

Thailand en Bali

Blijf op de hoogte en volg Marlous

28 Juli 2014 | Indonesië, Lovina

Hallo allemaal!

Dit keer komt mijn verhaal uit het prachtige Bali. Maar voordat ik daar aankom, zal ik beginnen waar ik vorige keer ben geëindigd.

Aan het eind van mijn vorige verhaal was het bijna tijd om naar Thailand te vliegen. Dit is nu ruim 2 weken terug, maar lijkt al weer een eeuwigheid geleden, zoveel heb ik alweer gezien en gedaan.
Na een lange en vermoeiende vlucht van ongeveer 16 uur was ik dan eindelijk in Bangkok. Nadat ik het vliegtuig uitkwam en m'n bagage terughad (is elke keer toch wel fijn als je je backpack over de bagageband aan ziet komen) was het tijd om naar m'n hotel te gaan. Vanaf het vliegveld heb ik een taxi genomen naar de Khao San Road, het toeristenstraatje van Bangkok waar ook ons hotel zat. Allereerste verschil toen ik buiten kwam: de temperatuur! Wow, wat was het warm haha! Vergeleken met de 15 graden in Auckland was dit met zo'n 30 graden wel even anders.
Toen ik eenmaal in de taxi zat op weg naar het centrum keek ik m'n ogen uit. Wat een ander land!! Ze rijden als idioten, verkeersregels zijn er volgens mij niet en het leek wel alsof Bangkok alleen maar uit krottenwijken bestond. Wel even een cultuurschok hoor!
Eenmaal bij de Khao San Road was het een drukte van belang. Overal mensen, toeristen, Thaise mensen die allemaal wat van je willen en heeeeel veel kraampjes met allemaal leuke spulletjes. Maar ik liep natuurlijk nog steeds met die zware backpack, dus het was eerst tijd om die te dumpen. Ons hotel zat midden in de Khao San Road, perfecte locatie! En wat een luxe, een eigen hotelkamer! Een eigen badkamer! Schone handdoeken! Wauw!
Iets later kwam Manon ook weer terug in het hotel, samen met een ander Nederlands meisje die zij had leren kennen tijdens haar vlucht een dag eerder. Met z'n drieën zijn we toen in een tuctuc gestapt op naar de weekend market. De tuctuc is serieus een belevenis op zichzelf. Ik was heel blij dat we uiteindelijk heel overkwamen op de weekend market. Het leuke van de tuctuc is dat je kan onderhandelen. Wanneer je de chauffeur jou eerst naar een of twee 'stops' laat brengen zakt hij met z'n prijs. Deze stops zijn vaak souvernishops of winkels waar ze pakken en jurken op maat maken. De chauffeur van de tuctuc krijgt hier een bonnetje als hij toeristen langs brengt en als hij 20 van die bonnetjes heeft krijgt hij gratis benzine. Dus loop je even quasi geïnteresseerd door die winkel, help je de chauffeur en is je ritje goedkoper. Iedereen blij! Uiteindelijk kwamen we dus heel aan bij de weekend market. Dit schijnt de grootste markt ter wereld te zijn, en is alleen in het weekend open (de naam zegt het al). Na net uit het dure Australië en Nieuw Zeeland te zijn gekomen was dit een shop walhalla. Allemaal leuke dingetjes voor zo weinig geld!! Geweldig!! We hebben hier de hele middag doorgebracht en allerlei leuke dingetjes gehaald.
'S avonds zijn we vlakbij de Khao San Road lekker 'uit eten' geweest. Uit eten is een groot woord omdat je gewoon aan een tafeltje op de stoep je eten opeet wat je koopt bij een kraampje verderop. Maar lekker dat het is! Hierna was ik helemaal op. Allemaal indrukken na zo'n lange vlucht, tijd om te gaan slapen.
De volgende dag gingen Manon en ik alweer door naar Chiang Mai. Met het vliegtuig waren we er binnen een uur. We werden (hoe luxe) door iemand van ons hotel opgehaald van het vliegveld. Stond er serieus een mannetje te wachten met een bordje waarop stond: 'MARLOUS STEEMERS'. Haha, Manon en ik lachten ons rot.
Op naar ons hotel waar we nadat we geïnstalleerd waren meteen doorgingen naar de beroemde tempel van Chiang Mai. Deze staat bovenop een berg en je hebt hier dan ook een prachtig uitzicht over de stad. Met onze lange broeken en lange mouwen (anders mag je er niet in) hebben we tempel bekeken en ons laten zegenen door een monnik.
De volgende dag was het tijd voor onze jungletrip! Om 9 uur werden we opgehaald door twee Thaise mannen die onze gidsen bleken te zijn. We waren in totaal met 13 toeristen die een nachtje de jungle ingingen. Gewapend met een kleine rugzak met wat spulletjes en vooral veel muggenspray gingen we op pad. Rond lunchtijd kwamen we aan bij een klein huisje wat later het begin van de jungle bleek. Hier kregen we lunch, en daarna was het tijd om te beginnen aan de wandeltocht. Na ongeveer een klein half uurtje omhoog wandelen kwamen we uit bij een waterval. Gelukkig was een van de mensen uit onze groep zo slim om een grote doek mee te nemen waar we ons achter konden omkleden in onze bikini. Want deze waterval werd gebruikt als waterglijbaan! Aan de zijkant van de waterval kon je omhoog klimmen waarna je zo langs een kant naar beneden gleed. Super leuk! Na hier eben gezwommen te hebben begon, bleek later, de hel. Een wandeling van anderhalf uur alleen maar omhoog. En dan niet over een asfaltweg, maar over grindpaden, rotsen en langs diepe kliffen. Een hele belevenis! Uiteindelijk kwamen we dan boven aan de berg aan bij ons 'hotel' (7 tweepersoons matrasjes op de grond). Hier kregen we avondeten en hebben we de rest van de avond doorgebracht bij het kampvuur. Wat een leuke dag! De volgende dag gingen we rond half tien weer op pad. Nu naar beneden! Je zou denken dat dit makkelijker was, maar naar beneden lopen is net zo zwaar, of misschien wel zwaarder dan omhoog! Na ongeveer drie kwartier kwamen we aan bij een grote waterval waar we wederom konden zwemmen. Dit was ook echt nodig want de zweetdruppels liepen van boven naar beneden. M'n shirtje was al doorweekt! Na deze verfrissende duik was het nog zo'n drie kwartier naar de olifanten, tevens het eind van de wandeling (godzijdank). We zouden een ritje langs de rivier maken op deze olifanten. Hoewel dit een beleving opzich was, vond ik het toch ook wel erg zielig. Je zit op zo'n olifant, dat beest moet verplicht rondjes lopen en als hij niet hard genoeg doorloopt krijgt hij een haak in z'n kont gedouwd. Maar ja, toerist dat je bent stap,je toch op zo'n beest. Stom eigenlijk..
Na dit dubbelzinnige ritje gingen we lunchen en daarna wildwaterraften en bamboeraften. Dit was echt super vet! Eerst ga je met een gewone raft een paar kleine watervalletjes af totdat je op een gegeven moment overstapt op een bamboe vlot. Je begeleider staat dan voorop dat vlot en vaart met je door de jungle. Zo gaaf!
Hierna was het tijd om weer terug te gaan naar Chiang Mai en de nachtbus terug maar Bangkok te nemen. Snel snel snel allemaal, maar we hebben onze korte tijd in Chiang Mai wel optimaal benut.
Eenmaal in Bangkok hebben we nog een paar uurtjes geslapen in het hotel en ons toen klaargemaakt voor een verwendagje. Een manicure, pedicure en Thaise massage, heerlijk!! Die avond weer lekker gegeten van een straat kraampje en op tijd naar bed, want om 3:00 moesten we alweer naar het vliegveld. Op naar Bali!!

Na een vlucht van 3,5 uur kwamen we aan op de luchthaven van Bali. Op naar onze eerste bestemming, Kuta. Kuta staat bekend als een hele toeristische plek waar veel backpackers op af komen. Ons hotel zat middenin de hoofdstraat van kuta. Perfect! Na even lekker gechillt te hebben bij ons zwembad zijn we het stadje ingelopen. We werden bijna onmiddellijk bestormd door allerlei Indonesiërs die ons iets wilde verkopen. Yes, yes, have a look here. You like? You want? Na een aantal nachten weinig slaap kon ik hier niet zo heel goed tegen, ik werd er een beetje kriebelig van. Mensen riepen je echt achterna en als je even naar een zonnebril keek dachten ze al dat ze hem verkocht hadden.
We hebben deze avond heerlijke pancakes gegeten in een leuk restaurantje.
De volgende dag, stranddag!! Met de zonnebril op was het stukken makkelijker om de opdringerige verkopers te negeren en gewoon door te lopen. Ideaal! Het was deze dag redelijk bewolkt, maar toch waren Manon en ik allebei verbrand aan het einde van de dag. Na een heerlijke cocktail aan de boulevard zijn we lekker pizza gaan eten. Topdagje!
De volgende dag was het wederom stranddag. We willen natuurlijk wel een beetje bruin terug komen in Nederland haha! Die avond zijn we weer lekker uit eten geweest en wilden we nog ergens een drankje doen. We zagen toen megagroot onze landgenoot DJ Chuckie aangeplakt staan bij een discotheek. Nou, dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan! Super leuke avond gehad met heerlijke muziek!
De dag daarna gingen we weer verder. Op naar Ubud, een plaatsje middenin Bali. Geen strand maar wel veel marktjes en een monkeyforest. Ons hotel lag net buiten het centrum. Wat een fantastische plek! Vanuit onze kamer, met eigen terras, keken we zo uit over de rijstvelden van Bali. Onwijs mooi om te zien. Dit hotel was echt top. Elke ochtend kregen we ontbijt geserveerd op ons terras als we wakker werden. Geweldig!
Ubud was ook een erg leuk plaatsje. De market was groot, veel groter dan wij dachten! Je loopt trappen op en af en overal staan mensen met van alles wat ze aan je kwijt willen. Hoe verder je naar achter loopt, hoe opdringeriger en goedkoper ze worden. Vrouwen houden je gewoon letterlijk een sarong voor en zeggen dan: sarong? Sarong? You like? Good price! Nou, ik hoef geen sarong en mensen moeten al helemaal niet ongevraagd aan me gaan zitten. Ze roepen je allemaal na: Hey, Hey, Hey! En schreeuwen dan ongeveer tot je buiten gehoorsafstand bent. Het is natuurlijk wel geweldig om hier maximaal af te dingen, en dat deden we dan ook volop. De truc is echt gewoon blijven staan, twijfelend kijken en niks zeggen. Vervolgens doen alsof je wegloopt. Dan zakken ze elke tien seconden ongeveer met de prijs. Geweldig als je het eenmaal doorhebt.
Na een vermoeiend dagje shoppen hebben we heerlijk gegeten in een typisch Balinees restaurantje. Hier stonden allemaal Balinese gerechten op het menu, die dan ongeveer zo groot waren als een tapas hapje. Zo konden we dus ongeveer vier verschillende dingen proberen. Super leuk en vooral lekker!
Dag drie in Ubud was aapjesdag. Op naar de monkey forest. Aan het eind van het centrum loop je tegen een groot bos aan waar allemaal apen leven. Ze zijn nogal brutaal bleek meteen al. Manon had een souveniertje gehaald, wat in een plastic tasje zat. Die apen denken meteen dat daar dan eten in zit. Een aap scheurde zo haar tasje open en ging er vandoor met haar souvenir! Gelukkig had hij vrij snel door dat het geen eten was, en liet hij het vallen. Oké. Geen tasjes mee naar binnen dus. We liepen het park/ bos in en de apen waren overal. Grote, kleine, moeders met baby's. Op de paden, in de bomen, slingerend aan lianen. Heel leuk om te zien!
De rest van de dag hebben we lekker gechillt in ons hotel en 's avonds hebben we super leuk gegeten. In de tuin van een Indonesische familie om precies te zijn! De man was chefkok, de vrouw serveerster en ze hadden 4 plekken in hun tuin om te zitten en te eten. Heerlijk gegeten!!
De volgende dag gingen we weer door. Lang op één plek blijven is niet aan ons besteed haha. De volgende bestemming was Gili Trawangan, een van de drie Gili eilanden. Deze eilandjes liggen tussen Bali en lombok in en zijn heel populair bij toeristen. De eilandjes zijn super klein, er zijn geen verharde wegen en er is geen motorverkeer. Al het vervoer gaat met de fiets of met paard en wagen. Gili Trawangan is de grootste van de drie en staat bekend als het party eiland. We kwamen met de boot aan, letterlijk op het strand. Vanaf de boot stapte je op een trapje en liep je zo het strand op. Gili was echt een paradijs! Witte stranden, helder blauw water en allemaal strandtentjes. We vonden ons hotel uiteindelijk, maar dit was even zoeken. Alle straatnamen in Gili zijn namelijk hetzelfde haha. Na het inchecken zijn we lekker gaan chillen op het strand en uiteindelijk in een beachvolley/ voetbal terecht gekomen met drie Nederlanders en twee Franse meisjes. Na die tijd hebben we met z'n allen nog een drankje gedaan in een zitzak op het strand. Wauw, wat een leven!! We spraken s avonds met z'n allen af bij de nightmarket om te eten. De naam zegt het eigenlijk al, de nightmarket komt s nachts tot leven, overdag zijn alle kraampjes weg. Het is een klein pleintje met allemaal kraampjes met heerlijk eten. Verder staan er allemaal stoeltjes en tafeltjes waar je gewoon kan gaan zitten. Wat leuk!! De Franse meisjes hebben we niet meer gezien maar met de andere Nederlanders zijn we s avonds nog wat drankjes gaan doen. Ook hebben we met z'n vijven een waterpijp gerookt, in een tentje aan het strand. Dit was zo mooi!
De volgende dag hebben we weer lekker aan ons kleurtje gewerkt en de dag weer afgesloten bij hetzelfde tentje met de zitzakken. Na het eten op de nightmarket zijn we naar de reggaebar gegaan. Hier kwamen we onze nieuwe Nederlandse vrienden weer tegen. De reggaebar was vrij vroeg afgelopen, en je zag een grote stroom jongeren doorlopen naar het zuiden van het eiland, naar de volgende tent. Dit was de silent disco! Ik vind dit zo grappig. Je ziet iedereen met koptelefoons op helemaal losgaan, geweldig! Toen dit ook afgelopen was ging er weer een stroom jongeren door naar de volgende bar. Hele leuke en gezellige avond! De volgende twee dagen waren eigenlijk een herhaling haha. Strand, drankje bij de zitzakken en eten bij de nightmarket.
Gister was het helaas weer tijd om dit mooie paradijs te verlaten. Met de boot zijn we weer teruggegaan naar Bali en vervolgens naar Candidasa. Ons hotel lag aan de zee, wat een geweldig uitzicht! De mensen waren super lief en we kregen vanochtend een heerlijk uitgebreid ontbijt. En dat voor nog geen €6 pp! We bleven een nachtje in dit hotel om de volgende ochtend de bus te pakken naar Lovina, een plaatsje helemaal in het noorden van Bali. Op dit moment zijn we net aangekomen in Lovina en gaan we woensdag naar onze laatste bestemming op Bali, Sanur. Vrijdag vliegen we dan weer naar Bangkok voor onze laatste twee weekjes alweer..

De tijd vliegt helaas voorbij! Over tweeënhalve week staan we alweer op Schiphol! Maar gelukkig is het nog niet zover en genieten we hier nog even volop!

Liefs,
Marlous

• 28 Juli 2014 - 11:11

Minkieboy:

De tijd vliegt inderdaad voorbij! Gek idee waar je inmiddels allemaal bent geweest, maar wat vermaak je je goed zeg! Geniet er nog maar van, voor je het weet lig je weer met ons op Bussloo....... (En dat uitzicht is een stuk minder mooi ;) )

Xxx

• 03 Augustus 2014 - 19:04

André En Annemieke:

Hoooooi,wat een prachtig verhaal heb je weer op "papier" gezet. Geniet nog maar ff.
    Liefs.A&A